دانستنیهای جذاب

ساخت وبلاگ

نوزادان چه موقع دندان درآوردن را شروع می کنند؟

علائم و نشانه های دندان درآوردن نوزادان

دندان درآوردن کودک موقعی اتفاق می افتد که دندان ها برای اولین بار از لثه کودک شروع به رویش می کند . این مقطع زمانی ممکن است برای بعضی از نوزادان و والدین همراه با بروز مشکلاتی باشد . بنابر این مطلع بودن از اینکه در طول دندان درآوردن کودک چه مسائلی ممکن است برای کودک پیش بیاید می تواند برای والدین کمک کننده باشد .

علائم دندان درآوردن کودک

وقتی نوبت به دندان درآوردن می رسد ،در همه نوزادان متفاوت هستند. اما کودک شما احتمالاً در اولین سال خود اولین دندان خود را بدست خواهد آورد.

نوزادان چه موقع دندان درآوردن را شروع می کنند؟

برخی از نوزادان با اولین دندان های خود متولد می شوند. برخی دیگر قبل از 4 ماهگی دندان درآوردن و برخی بعد از 12 ماه شروع به دندان درآوردن می کنند. اما بیشتر نوزادان در حدود 6 ماهگی دندان درآوردن را شروع می کنند.

علائم دندان درآوردن

لثه کودک شما در جایی که دندان از بین می رود زخم و قرمز است

برخی از افراد فکر می کنند که دندان درآوردن علائم دیگری مانند اسهال و تب ایجاد می کند ، اما هیچ مدرکی برای اثبات این مسئله وجود ندارد

در ماه‌های ابتدایی سن نوزاد فرآیند دندان درآوردن آغاز می‌شود، ابتدا انتظار ظاهر شدن دندان جلویی او را داشته باشید، و اغلب از حدود 5 روز قبل از نمایان شدن دندان، علائم آن مشاهده می‌شود.

علائم رایج دندان درآوردن در نوزادان

افزایش موارد گاز گرفتن نوزاد با گاز گرفتن اسباب بازی یا حتی انگشتان خود باعث کاهش درد فشاری که روی لثه‌های خود احساس می‌کند می‌شود.

افزایش در میزان مکیدن مکیدن هم به کودک کمک می‌کند تا درد ناشی از فشار وارد شده به لثه‌ها در اثر خارج شدن دندان‌ها را کمتر احساس کند.

کم شدن اشتها کودک به دلیل دردی که در دهان و دندان خود احساس می‌کند از خوردن و آشامیدن امتناع می‌کند.

افزایش موارد خارج شدن بزاق از نشانه‌های رایج دندان درآوردن، افزایش بزاق دهان و آبریزش دهانی می‌باشد.

التهاب پوست و جوش اطراف دهان بیش از حد آبریزش دهانی باعث خارش، حساسیت و قرمز شدن پوست اطراف دهان، چانه و گونه‌ها می‌شود. در نتیجه بسیار اهمیت دارد که دائما چشم به کودک خود داشته باشید و بزاق بیرون ریخته از دهان او را تمیز کنید. مراقب باشید که تمیز کردن خیلی زیاد صورت باعث ساییده شدن پوست شده و به پوست او آسیب وارد می‌کند.

تورم لثه‌ها قرمز شدن، ورم کردن و درد لثه‌ها که در اثر شکافته شدن لثه و خارج شدن دندان بوجود می‌آیند یکی دیگر از علائم دندان درآوردن می‌باشد.

کشیدن گوش‌ها گاهی نوزادان برای کاهش درد لثه‌های خود، گوش‌های خود را می‌کشند یا ممکن است چانه و گونه‌های خود را بمالند.

بد خوابی و بی خوابی ناراحتی ناشی از درد و تورم لثه‌ها، مانع خواب راحت نوزاد در طی شبانه روز یا در طول روز (چرت زدن او) می‌شود.

کج خلقی کودک شما حساس و زودرنج شده تعجب نکنید. جراحات لثه که در اثر بیرون آمدن دندان ایجاد می‌شود، باعث احساس ناراحتی در او شده و در نتیجه بد خلقی او را به همراه دارد. سعی کنید با مشغول کردن کودک حواس او را پرت کنید یا او را در آغوش بگیرید و نوازش کنید تا باعث آرامش او شوید.

تب کردن کودک در زمان دندان درآوردن

در زمان بیرون آمدن دندان احتمال دارد دمای بدن او اندکی افزایش یابد که اصطلاحا تب ناشی از دندان درآوردن گفته می‌شود. البته در مواقع تب واقعی (در اثر بیماری) دمای بدن بیش از 38 درجه خواهد بود که نشانه بیماری یا عفونت می‌باشد. اگر کودک شما بی‌قراری می‌کند و افزایش دمای بدن او طولانی شده یا دمای بدن او بالاتر از 38 درجه شده یا سایر علائم بیماری را دارد حتما به پزشک متخصص مراجعه نمایید.

 

علائمی که نشانه دندان درآوردن نمی‌باشد

اگر کودک شما اسهال، تب یا آبریزش بینی دارد این علائم را جزء علائم دندان درآوردن به حساب نیاورده و آنها را نادیده نگیرید به خصوص اگر این علائم بیش از مدت 24 ساعت مشاهده شود.

بسیاری از والدین این علائم را به طور مستقیم به دندان درآوردن ارتباط می‌دهند اما هیچ اثبات علمی در این خصوص وجود ندارد. متخصصین این حوزه به خصوص آکادمی پزشکان اطفال آمریکا (American Academy of Pediatrics)، تب کردن یا اسهال را جزء علائم معمول دندان درآوردن نمی‌دانند. ادامه مطلب...

دانستنیهای جذاب...
ما را در سایت دانستنیهای جذاب دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : زهرا danestaniihaa بازدید : 132 تاريخ : دوشنبه 22 دی 1399 ساعت: 19:48

1) تصاویر را به طور مناسب برچسب گذاری کنید

بسیاری از افراد هنگام بارگذاری تصاویر بر روی محتوای خود ، اضافه کردن ویژگی alt را فراموش می کنند ، اما این مطمئناً چیزی است که شما نباید از آن غافل شوید زیرا Google نمی تواند تصاویر شما را "ببیند" ، اما می تواند متن alt را "بخواند".

SEO Expert یا متخصص سئو کیست و چه ویژگی هایی دارد؟ - بلاگ ایران هاست

با توصیف دقیق تصویر ممکن در متن alt ، احتمال نمایش تصاویر شما در جستجوی تصویر Google را افزایش می دهد.

همچنین باعث بهبود دسترسی سایت شما برای افرادی می شود که از نرم افزار «صفحه خوان» استفاده می کنند.

2) محتوای همیشه سبز

چرا به جای سر و صدا کردن اینترنت با اخبار سریع "برنده سریع" با بینش کم ، محتوای همیشه سبز بیشتری منتشر نکنید .

مقالات متفکرانه ، مفیدتر و با توصیه های عملی بیشتر می تواند منجر به پیروزی های طولانی مدت از نظر رانندگی و اشغال موقعیت های بسیار قابل مشاهده در SERP شود.

در اینجا راهنمای برنامه ریزی و ایجاد محتوای همیشه سبز وجود دارد .

3) نام دامنه

شما باید از دامنه های ریشه زیر شاخه (searchenginewatch.com/category/seo) به جای زیر دامنه ها (seekchenginewatch.category.seo.com) استفاده کنید زیرا این امر برای معماری کلی سایت شما بهتر است.

همچنین باید از خط تیره (search-engine-watch.com) و نام های دامنه سطح بالا (.biz .name .info) جایگزین خودداری کنید زیرا این موارد اسپم محسوب می شوند.

داشتن یک نام دامنه "کلمه کلیدی غنی" ممکن است منجر به بررسی دقیق Google شود. به گفته موز ، گوگل "سایت هایی با دامنه غنی از کلمات کلیدی را که در غیر این صورت از کیفیت بالایی برخوردار نیستند ، اولویت بندی نکرده است. وجود یک کلمه کلیدی در دامنه شما هنوز هم می تواند مفید باشد ، اما همچنین می تواند به بررسی دقیق تر و اثر احتمالی رتبه بندی منفی از موتورهای جستجو منجر شود - بنابراین با دقت قدم بردارید. "

همچنین باید مطمئن شوید که اگر سایتی بدون www کار می کنید. پیشوند ، کسی که در www.example.com تایپ می کند همچنان به سایت شما هدایت می شود. اگر این اتفاق نیفتد ، Google ممکن است این دو سایت متفاوت را فرض کند و قابلیت مشاهده شما را به خطر بیندازد.

4) عنوان ها و نشانی های ثابت

عناوین مقاله های شما باید زیر 55 حرف باشد تا از دید کامل آنها در SERP اطمینان حاصل کند. اطمینان حاصل کنید که آنها سریع ، جذاب و تا حد ممکن توصیفی هستند (این اغلب یک تعادل غیر ممکن است). فقط از عناوین کلیک بایت دوری کنید ، چیزی را قول ندهید که محتوا ارائه نمی دهد.

لینک ثابت (یا URL) ، که حتی پس از تنظیم خودکار CMS می توانید در آن تغییر دهید ، لزوماً دقیقاً با عناوین مطابقت ندارد. گوگل اعلام کرده است که می توانید از سه تا چهار کلمه کلیدی استفاده کنید که مهمترین کلمات کلیدی را باید در اولویت آنها قرار دهید.

5) نظرات

سیستم نظرات خود را خاموش نکنید. داشتن یک جامعه پر رونق از مفسران منظم که در زیر پست های شما در حال گفتگو هستند ، نشان می دهد که بازدیدکنندگان به اندازه کافی به محتوای شما اهمیت می دهند تا بتوانند نکات مربوط به خود را بیان کنند یا از آن تعریف کنند یا آن را بی رحمانه از بین ببرند. در هر صورت ، حداقل مردم آن را می خوانند.

فقط کافی است در مورد فیلتر کردن نظرات هرزنامه بسیار مراقب باشید ، یا بلافاصله هرگونه لغزش را حذف کنید. همچنین لازم است مقدار nofollow را به بخش نظرات خود اضافه کنید تا Google از پیوندهای اشتباهی که ظاهر می شود چشم پوشی کند.

6) سئو محلی

Google به طور فزاینده ای بر اساس مکان آنها نتایج را به کاربران ارائه می دهد. این امر به ویژه برای مشاغل خارج از دنیای واقعی که نمی خواهند توجه جستجوگر را در لحظه مناسب جلب کنند ، یعنی هنگام قدم زدن در خیابان ، تلفن همراه و جستجوی جایی برای غذا خوردن بسیار مهم است.

شما باید در Google برای کسب و کار من ثبت نام کنید و اطمینان حاصل کنید که تمام اطلاعات شما دقیق و به روز است ، مانند زمان باز کردن ، اطلاعات تماس ، بررسی مشتری و اینکه به طور صحیح دسته بندی شده اید.

7) اجتماعی

بارزترین راهی که می توانید از طریق سئو غیر تکنیکی قابلیت مشاهده سایت خود را بالا ببرید البته از طریق بازاریابی در شبکه های اجتماعی است.

شما باید اطمینان حاصل کنید که در همه کانال های اجتماعی مرتبط حضور دارید (هر کجا مخاطب شما باشد) ، و نه فقط پخش محتوای خود به صورت بدون چهره ، بلکه با استفاده از آن به عنوان یک کانال خدمات مشتری و تعامل واقعی با مردم در یک دوستانه ، مفید و سرگرم کننده است.

همبستگی واقعی بین سیگنال های اجتماعی و رتبه بندی جستجو بسیار مورد بحث است ، اما در اینجا یک نمای خوب از موضوع وجود دارد .

موتورهای جستجو به دنبال چه چیزی نیستند؟

بسیاری از اقدامات "کلاه سیاه" وجود دارد که می تواند تمام مجازات گوگل را در سایت شما کاهش دهد ، بنابراین بهتر است از انجام موارد زیر خودداری کنید ، حتی اگر در آن زمان به نظر یک پیروزی آسان درخشان باشد.

8) پر کردن کلمات کلیدی

استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی در صفحات شما ، به ویژه هنگامی که واضح است که بر خوانایی سایت شما تأثیر می گذارد. اینکه گوگل حتی دیگر از کلمات کلیدی به عنوان عامل رتبه بندی استفاده نمی کند دیگر جای بحث دارد.

9) خرید پیوند یا تبادل بیش از حد لینک

به نزدیک شدن به یک مزرعه پیوند فکر می کنید؟ فقط این کار رو نکن حتی ارزشش را هم ندارد. با ارزش ترین پیوندها به سایت شما پیوندهایی است که از سایت های معتبر در داخل سایت شما ایجاد می شود.

10) تبلیغات آزار دهنده

هر چیزی بیش از حد مزاحم که لذت مطالعه محتوای شما را از بین می برد و سرعت سایت شما را کند می کند.

 

دانستنیهای جذاب...
ما را در سایت دانستنیهای جذاب دنبال می کنید

برچسب : سئو,گوگل, نویسنده : زهرا danestaniihaa بازدید : 159 تاريخ : دوشنبه 22 دی 1399 ساعت: 19:44

رژیم غذایی فاقد گلوتن

برای دنبال کردن یک رژیم غذایی بدون گلوتن ، هنگام انتخاب جایگزین هایی که مواد مغذی را برای یک رژیم غذایی سالم فراهم می کنند ، باید از گندم و برخی غلات دیگر خودداری کنید.

رژیم غذایی فاقد گلوتن و تغذیه سالم

تعریف

گلوتن پروتئینی است که در بیشتر غلات یافت می شود. گلوتن موجود در گندم ، جو ، چاودار و تریتیکاله (تلاقی گندم و چاودار) می تواند مشکلات جدی سلامتی یا سایر حساسیت ها را ایجاد کند. گرچه سایر غلات مانند ذرت ، برنج و کینوا حاوی گلوتن هستند ، اما به نظر نمی رسد که مشکلات مشابه گندم ، جو ، چاودار و تریتیکاله ایجاد کنند.

از آنجا که گندم ، چاودار ، جو و غذاهای تهیه شده از آنها بسیار رایج است ، حذف آنها از رژیم غذایی احتمالاً میزان مصرف کلی فیبر ، ویتامین ها و سایر مواد مغذی را تغییر می دهد. بنابراین ، مهم است که بدانید چگونه غذاهای خود را انتخاب کنید تا نیازهای کلی تغذیه ای خود را برآورده کنید.

پزشک یا متخصص تغذیه می تواند به شما در انتخاب رژیم مناسب برای کمک به داشتن یک رژیم غذایی متعادل کمک کند.

هدف

رژیم غذایی بدون گلوتن برای کنترل علائم و نشانه های بیماری سلیاک و سایر بیماری های پزشکی مرتبط با گلوتن ضروری است.

رژیم غذایی بدون گلوتن در میان افرادی که بیماری پزشکی مربوط به گلوتن تشخیص داده نشده نیز رایج است. مزایای ادعا شده از رژیم غذایی بهبود سلامتی ، کاهش وزن و افزایش انرژی است ، اما تحقیقات بیشتری لازم است.

بیماری سلیاک وضعیتی است که در آن گلوتن باعث فعالیت سیستم ایمنی بدن می شود و به مخاط روده کوچک آسیب می رساند. با گذشت زمان این آسیب از جذب مواد مغذی از غذا جلوگیری می کند. بیماری سلیاک یک اختلال خود ایمنی است.

حساسیت به گلوتن غیر سلیاک باعث برخی علائم و نشانه های مرتبط با بیماری سلیاک می شود - از جمله درد شکم ، نفخ شکم ، اسهال ، یبوست ، "مه آلود بودن مغز" ، بثورات یا سردرد - حتی اگر آسیبی به بافت های روده کوچک وارد نشود. مطالعات نشان می دهد که سیستم ایمنی بدن نقش دارد ، اما روند آن به خوبی درک نشده است.

آتاکسی گلوتن ، یک اختلال خودایمن ، بر برخی از بافتهای عصبی تأثیر می گذارد و باعث ایجاد مشکلاتی در کنترل عضلات و حرکت ارادی عضلات می شود.

آلرژی به گندم ، مانند سایر آلرژی های غذایی ، در نتیجه اشتباه سیستم ایمنی بدن با گلوتن یا برخی پروتئین های دیگر موجود در گندم به عنوان یک عامل ایجاد کننده بیماری مانند ویروس یا باکتری است. سیستم ایمنی بدن یک آنتی بادی برای پروتئین ایجاد می کند و باعث پاسخ سیستم ایمنی بدن می شود که ممکن است منجر به گرفتگی ، مشکلات تنفسی و سایر علائم شود.

جزئیات رژیم

پیروی از یک رژیم غذایی بدون گلوتن مستلزم توجه دقیق به انتخاب مواد غذایی ، مواد تشکیل دهنده موجود در غذاها و محتوای غذایی آنها است.

غذاهای تازه مجاز است

بسیاری از غذاهای طبیعی بدون گلوتن می توانند بخشی از یک رژیم غذایی سالم باشند:

میوه ها و سبزیجات

لوبیا ، دانه ها ، حبوبات و مغزها به شکل طبیعی و فرآوری نشده آنها

تخم مرغ

گوشت ، فرآوری نشده ، ماهی و مرغ

بیشتر محصولات لبنی کم چرب

غلات ، نشاسته یا آردهایی که می توانند بخشی از یک رژیم غذایی بدون گلوتن باشند عبارتند از:

آمارانت

گندم سیاه

ذرت - آرد ذرت ، پولنتا با برچسب فاقد گلوتن

کتان

آردهای بدون گلوتن - آرد برنج ، سویا ، ذرت ، سیب زمینی و لوبیا

ذرت

ارزن

کوینو

برنج ، از جمله برنج وحشی

ذرت خوشه ای

سویا

تاپیوکا (ریشه کاساوا)

غلات مجاز نیست

از تمام غذاها و نوشیدنی های حاوی موارد زیر خودداری کنید:

گندم

جو

چاودار

تریتیکاله - تلاقی گندم و چاودار

جو دوسر ، در بعضی موارد

در حالی که جو دوسر به طور طبیعی فاقد گلوتن است ، ممکن است در هنگام تولید به گندم ، جو یا چاودار آلوده شود. جو دوسر و محصولات جو دوسر با برچسب فاقد گلوتن آلوده نشده اند. 

دانستنیهای جذاب...
ما را در سایت دانستنیهای جذاب دنبال می کنید

برچسب : غذا,رژیم,گلوتن, نویسنده : زهرا danestaniihaa بازدید : 143 تاريخ : چهارشنبه 10 دی 1399 ساعت: 20:31

چه یک وگان مبتدی و چه یک گیاهخوار با تجربه هستید، این لیست برای کمک به شما در گشت و گذار در هر فروشگاه مواد غذایی مفید خواهد بود. این لیست شامل تمام غذاهایی است که ممکن است در صورت وگان بودن برای شما نیاز شود

پیشنهاد می کنم برای تهیه لیست مواد غذایی هفتگی خود ، شنبه بنشینید و برای هفته برنامه غذایی تهیه کنید.

این لیست همه چیز درمورد آنچه در لیست مواد غذایی وگان وجود دارد را شامل میشود.

وگان ها چه میخورند و چه نمیخورند

خرید برای مواد مغذی

وقتی برای غذای گیاهی برنامه ریزی می کنید ، می توانید به فکر پر کردن سبد خرید خود با موارد زیر باشید:

· غذاهای غنی از مواد مغذی مانند سبزیجات برگ دار و میوه ها و سبزیجات رنگارنگ

· غذاهای سرشار از فیبر مانند غلات سبوس دار ، میوه ها و سبزیجات

· کربوهیدرات تصفیه نشده / نشاسته مانند سیب زمینی ، سیب زمینی شیرین ، برنج ، جو دوسر و کینوا

· غذاهای کم شکر، سدیم و چربی وغذاهای فرآوری شده را به حداقل برسانید

· برخی منابع چربی های سالم مانند آووکادو ، آجیل و دانه ها

· غذای کافی برای تأمین نیازهای غذایی و کالری شما

·  برخی منابع پروتئین مانند آجیل ، دانه ها ، عدس ، لوبیا ، توفو ، تمپه و ادامام

پیشنهاد می کنم راهنمای تغذیه وگان و راهنمای پروتئین گیاهی را نیز مطالعه کنید تا به شما کمک کند از نظر تغذیه ای چه غذایی را باید در لیست مواد غذایی هفتگی قرار دهید. 

وگان ها چه چیزی نمی خورند؟

مواردی که بخشی از رژیم وگان نیستند:

کره

کرم رنگ

تخم مرغ

پنیر لبنی

شیر لبنی

گوشت ، مرغ

ماهی ، صدف

ژلاتین

عسل (من عسل خام را در رژیم غذایی خود قرار می دهم اما وگان نیست)

دانستنیهای جذاب...
ما را در سایت دانستنیهای جذاب دنبال می کنید

برچسب : وگان,مواد غذایی, نویسنده : زهرا danestaniihaa بازدید : 146 تاريخ : چهارشنبه 10 دی 1399 ساعت: 20:23

سرطان های دهان: عوامل خطر ، تشخیص و درمان

 

مراحل اولیه سرطان دهان چگونه است؟

سرطان به عنوان رشد غیرقابل کنترل سلولهایی که به بافت اطراف حمله کرده و باعث آسیب می شوند ، تعریف می شود. سرطان دهان به صورت رشد یا زخم در دهان ظاهر می شود که از بین نمی رود. سرطان دهان که شامل سرطان های لب ، زبان ، گونه ها ، کف دهان ، کام سخت و نرم سینوس ها و حلق (گلو) است ، در صورت عدم تشخیص و درمان زود هنگام ، می تواند تهدید کننده زندگی باشد.

سرطان دهان ، سرطانی است که در بافت های دهان یا گلو ایجاد می شود. این گروه به گروه بزرگی از سرطان ها متعلق به سرطان های سر و گردن تعلق دارد.

بیشتر آنها در سلولهای سنگفرشی موجود در دهان ، زبان و لب های شما ایجاد می شوند. بیش از 49000 مورد سرطان دهان سالانه در ایالات متحده تشخیص داده می شود که بیشتر در افراد بالای 40 سال رخ می دهد. سرطانهای دهان اغلب پس از انتشار به غدد لنفاوی گردن کشف می شوند. تشخیص به موقع کلید زنده ماندن در سرطان دهان است.

درباره مواردی که خطر شما را افزایش می دهد ، مراحل آن و موارد دیگر را بیاموزید.

انواع سرطان های دهانشامل سرطان های زیر است:

لبها زبان پوشش داخلی گونه لثه کف دهان کام سخت و نرم دندانپزشک شما اغلب اولین ارائه دهنده خدمات درمانی است که علائم سرطان دهان را مشاهده می کند. انجام معاینات دو ساله دندانپزشکی می تواند دندانپزشک را در مورد سلامت دهان شما به روز نگه دارد.

عوامل خطر برای ایجاد سرطان دهان یکی از بزرگترین عوامل خطر سرطان دهان ، مصرف دخانیات است. این شامل کشیدن سیگار ، سیگار و قلیان و همچنین جویدن تنباکو است. افرادی که مقادیر زیادی الکل و دخانیات مصرف می کنند حتی در معرض خطر بیشتری قرار می گیرند ، به خصوص هنگامی که هر دو محصول به طور منظم استفاده می شوند. سایر عوامل خطر عبارتند از: عفونت ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) قرار گرفتن در معرض آفتاب صورت مزمن تشخیص قبلی سرطان دهان سابقه خانوادگی سرطان دهان یا انواع دیگر یک سیستم ایمنی ضعیف تغذیه نامناسب سندرم های ژنتیکی مرد بودن مردان دو برابر زنان مبتلا به سرطان دهان می شوند.

علائم سرطان دهان عبارتند از:

زخم روی لب یا دهان شما بهبود نمی یابد

یک توده یا رشد در هر جای دهان شما

خونریزی از دهان شما

دندانهای شل

درد یا مشکل در بلعیدن

مشکل در استفاده از دندان مصنوعی

گوش درد

کاهش چشمگیر وزن

بی حسی لب پایین ، صورت ،گردن یا چانه

لکه های سفید ، قرمز و سفید یا قرمز در دهان یا لب های شما

گلو درد درد یا سفتی فک درد زبان

تورم / ضخیم شدن، توده ها، لکه های خشن ، لثه ها یا مناطق دیگر در داخل دهان.

زخم های پایدار روی صورت، گردن یا دهان که به راحتی خونریزی می کنند و در عرض 2 هفته بهبود نمی یابند

از دست دادن احساس یا درد / حساسیت در هر ناحیه صورت، دهان یا گردن

صحبت کردن یا حرکت فک و زبان با درد یا با سختی همراه است.

درد و یا احساس که چیزی در پشت گلو قرار دارد.

خارش گلو، گلو درد مزمن، یا تغییر در صدای

بیحرکتی غیرقابل توصیف

انواع سرطان دهان

سرطان دهان بر اساس نوع سلولی که سرطان (کارسینوم) شروع به رشد می کند طبقه بندی می شود.

سرطان سلول سنگفرشی متداول ترین نوع سرطان دهان است که از هر 10 مورد 9 مورد را تشکیل می دهد.

سلول های سنگفرشی در بسیاری از مناطق بدن ، از جمله داخل دهان و پوست وجود دارد.

انواع کمتر شایع سرطان دهان عبارتند از:

آدنوکارسینوما ، سرطان هایی است که در داخل غدد بزاقی ایجاد می شود

سارکوم ، که از ناهنجاری های استخوان ، غضروف ، عضله یا سایر بافت ها رشد می کند

ملانوم بدخیم دهانی ، جایی که سرطان در سلولهایی تولید می شود که رنگدانه یا رنگ پوست تولید می کنند (ملانوسیت ها). این ها به صورت تورم های بسیار تیره و لکه دار ظاهر می شوند که اغلب خونریزی می کنند

لنفوم ، که از سلول هایی که معمولاً در غدد لنفاوی یافت می شوند ، رشد می کند ، اما همچنین می تواند در دهان رشد کند

چه کسانی تحت تأثیر سرطان دهان قرار گرفته اند؟

سرطان دهان ششمین سرطان شایع در جهان است ، اما در انگلیس شیوع آن بسیار کمتر است.

سالانه در انگلیس حدود 8300 نفر مبتلا به سرطان دهان تشخیص داده می شوند که از هر 50 سرطان تشخیص داده شده ، 1 نفر است.

بیش از 2 مورد از 3 مورد سرطان دهان در بزرگسالان بالای 55 سال ایجاد می شود. فقط 1 از 8 مورد (5/12٪) در افراد زیر 50 سال اتفاق می افتد.

مردان بیشتر از زنان به سرطان دهان مبتلا می شوند. این ممکن است به این دلیل باشد که به طور متوسط ​​، مردان تمایل به مصرف الکل بیشتر از زنان دارند.

سرطان دهان در بزرگسالان جوانتر ایجاد می شود. تصور می شود که عفونت HPV با بیشترین سرطان های دهان در افراد جوان ارتباط دارد.

درمان سرطان دهان

سه گزینه اصلی برای درمان سرطان دهان وجود دارد ، از جمله:

جراحی برای از بین بردن سلولهای سرطانی ، همراه با اندکی از بافت طبیعی یا سلولهای اطراف برای اطمینان از برطرف شدن کامل سرطان

رادیوتراپی - جایی که پرتوهای تابشی به سمت سلولهای سرطانی هدایت می شوند

شیمی درمانی - جایی که از داروهای قدرتمند برای از بین بردن سلولهای سرطانی استفاده می شود

این درمان ها اغلب به صورت ترکیبی استفاده می شوند. به عنوان مثال ، جراحی ممکن است با یک دوره رادیوتراپی برای جلوگیری از بازگشت سرطان همراه باشد.

درمان علاوه بر تلاش برای درمان سرطان دهان ، بر حفظ عملکردهای مهم دهان ، مانند تنفس ، گفتار و غذا خوردن متمرکز خواهد بود. حفظ ظاهر دهان نیز از اولویت های بالا برخوردار خواهد بود.

علاوه بر این ، پزشک شما ممکن است یک یا چند آزمایش زیر را انجام دهد:

اشعه ایکس برای دیدن اینکه آیا سلولهای سرطانی به فک ، قفسه سینه یا ریه ها گسترش یافته اند یا خیر سی تی اسکن برای آشکار کردن هر تومور در دهان ، گلو ، گردن ، ریه ها ، یا سایر نقاط بدن اسکن PET برای تعیین اینکه آیا سرطان به غدد لنفاوی یا سایر اندام ها نفوذ کرده است یا خیر اسکن MRI برای نشان دادن تصویر دقیق تر از سر و گردن و تعیین میزان یا مرحله سرطان آندوسکوپی برای بررسی مجاری بینی ، سینوس ها ، گلو داخلی ، لوله تنفسی و نای

مراحل سرطان دهان چیست؟

چهار مرحله سرطان دهان وجود دارد.

مرحله 1: تومور 2 سانتی متر (سانتی متر) یا کوچکتر است و سرطان به غدد لنفاوی گسترش نیافته است.

مرحله 2: تومور بین 2-4 سانتی متر است و سلول های سرطانی به غدد لنفاوی گسترش نیافته اند.

مرحله 3: تومور یا بزرگتر از 4 سانتی متر است و به غدد لنفاوی گسترش پیدا نکرده است ، یا هر اندازه است و به یک گره لنفاوی گسترش یافته است ، اما به سایر قسمت های بدن گسترش پیدا نکرده است.

مرحله 4: تومورها به هر اندازه هستند و سلولهای سرطانی به بافتهای مجاور ، غدد لنفاوی یا سایر قسمتهای بدن گسترش یافته اند. طبق گفته موسسه ملی سرطان ، میزان بقای پنج ساله سرطان های حفره دهان و حلق به شرح زیر است: 83 درصد ، برای سرطان موضعی (که گسترش نیافته است) 64 درصد ، برای سرطانی که به غدد لنفاوی اطراف منتقل شده است 38 درصد ، برای سرطانی که به سایر قسمت های بدن گسترش یافته است

عوارض سرطان دهان

سرطان دهان و درمان آن می تواند عوارضی ایجاد کند. این می تواند بر ظاهر دهان شما تأثیر بگذارد و باعث ایجاد مشکل در گفتار و بلع شود (دیسفاژی) .

دیسفاژی می تواند یک مشکل جدی باشد. اگر هنگام بلعیدن ، قطعات کوچکی از غذا وارد مجاری تنفسی شما شود و غذا در ریه های شما قرار بگیرد ، می تواند منجر به عفونت قفسه سینه ، معروف به پنومونی آسپیراسیون شود .

جلوگیری از سرطان دهان

3 راه موثر برای جلوگیری از وقوع سرطان دهان یا جلوگیری از بازگشت آن پس از درمان موفقیت آمیز ، عبارتند از

عدم استعمال سیگار یا استعمال دخانیات به روشهای دیگر ، مانند عدم

داشتن یک رژیم غذایی سالم و متعادل که شامل سبزیجات تازه (به خصوص گوجه فرنگی) ، مرکبات ، روغن زیتون و ماهی باشد

NHS توصیه می کند بیش از 14 واحد الکل در هفته مصرف نکنید. اگر به اندازه 14 واحد در هفته می نوشید ، بهتر است آن را به طور مساوی در مدت 3 روز یا بیشتر پخش کنید.

همچنین مهم است که معاینات منظم دندانپزشکی داشته باشید. یک دندانپزشک اغلب می تواند مراحل اولیه سرطان دهان را تشخیص دهد . ادامه مطلب...

دانستنیهای جذاب...
ما را در سایت دانستنیهای جذاب دنبال می کنید

برچسب : سرطان دهان, نویسنده : زهرا danestaniihaa بازدید : 131 تاريخ : پنجشنبه 4 دی 1399 ساعت: 22:52